15. BŘEZEN – SVĚTOVÝ DEN SPOTŘEBITELSKÝCH PRÁV

Archiv

Marcela Reichelová

13. 3. 2015

15. BŘEZEN – SVĚTOVÝ DEN SPOTŘEBITELSKÝCH PRÁV

 Tisková zpráva ze dne 13.3.2015

Spotřebitelé na celém světě si v neděli 15. března připomenou Světový den spotřebitelských práv.

Americký prezident J. F. Kennedy vyhlásil 15. března 1962 základní teze spotřebitelských práv, čímž zahájil éru novodobé ochrany spotřebitelů. Právě Kennedym byla stanovena 4 základní spotřebitelská práva: právo na bezpečnost výrobků a služeb, právo na informace, právo na výběr (tzv. právo volby), právo být slyšen (což se týká hlavně reklamací).

Na základě této události byl v roce 1983 vyhlášen Světový den práv spotřebitelů. Vyhlásila jej Celosvětová spotřebitelská organizace (Constumers International), která zároveň doplnila Kennedyho čtveřici práv o další 4 práva, která jsou: právo na uspokojení základních potřeb, právo na náhradu, právo na spotřebitelskou výchovu a právo na zdravé životní prostředí. Takto definovaná práva spotřebitelů tvoří základ činnosti spotřebitelských organizací po celém světě, Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. není výjimkou.

Dvaadvacet let. Tak dlouhá je historie spotřebitelského poradenství v Ostravě. Již v roce 1993 bylo založeno Sdružení obrany spotřebitelů ČR, nepolitická a nezisková organizace, a to právě v Ostravě. Později se činnost tohoto sdružení začala rozrůstat do dalších měst našeho kraje i mimo něj, až se z této organizace stala organizace s celorepublikovou působností a sídlem v Praze. Po jejím rozpadu pracovníci krajské organizace SOS ČR, nedopustili zánik spotřebitelského poradenství v Moravskoslezském kraji. Plynule navázali na svou dosavadní činnost a na podzim roku 2009 založili nové sdružení, Sdružení obrany spotřebitelů Moravskoslezského kraje, později přejmenované na Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, a to za pomoci krajských a městských orgánů. Díky tvrdé práci i tato nová organizace získala důvěru Ministerstva průmyslu a obchodu, které je aktuálně naším hlavním donátorem.

Naší prioritou po celou dobu bylo a zůstává bezplatné spotřebitelské poradenství. Aktuálně provozujeme 17 poraden v 6 krajích a další, jak pevně věříme, v letošním roce přibudou. Spotřebitelé se na nás mohou obracet nejen osobně, ale mohou využít také další formy – telefonickou či elektronickou.

Díky implementaci evropské legislativy během minulých let nezanedbatelně rozšířila zákonná práva spotřebitelů v České republice. Zkušenosti z našich poraden bohužel potvrzují, že hlavním problémem spotřebitelů v České republice přetrvává obtížná vymahatelnost práva. Neznalost práv na obou stranách či nechuť právo dodržovat, je původem přetrvávajících problémů ve vztahu mezi spotřebiteli a podnikateli.

Díky tomu obrací Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. v posledních letech stále více svou pozornost k preventivním akcím, přičemž se soustředíme zejména na zvlášť zranitelné skupiny spotřebitelů, jako jsou senioři, zdravotně postižení, děti a mladí spotřebitelé. Každoročně pořádáme řadu besed a seminářů, a v roce 2015 tomu nebude jinak. Naší pozornosti letos neujdou ani mladí budoucí podnikatelé.

V minulém roce jsme v rámci projektu s názvem Informační kampaň pro seniory NEOTVÍREJTE!, kterýbyl finančně podpořen Moravskoslezským krajem v rámci Programu na podporu neinvestičních aktivit z oblasti prevence kriminality, spustili nové webové stránky pro seniory www.neotvirejte.cz. Tyto stránky poskytují základní informace o právech seniorů poškozených nekalými obchodními a jinými praktikami, právech seniorů, kteří se stali obětí trestné činnosti, a v neposlední řadě informace o institucích a subjektech, které v těchto těžkých životních situacích poskytují odbornou pomoc. Senioři či pečující osoby jsou prostřednictvím těchto stránek varováni o aktuálních hrozbách, aktivitách různých podvodných firem, nových tricích prodejců apod.

V letošním roce bychom chtěli naše služby dále rozšiřovat a zkvalitňovat. Spotřebitelé se mohou těšit také na řadu novinek, např. internetové spotřebitelské zprávy, chaty na zajímavá témata s našimi poradci či zajímavými hosty aj. Za podpory Ministerstva pro místní rozvoj budou naši poradci proškoleni v problematice nájemních vztahů a vztahů k nemovitostem vůbec.

Závěrem využijeme této příležitosti k tomu, abychom všem našim příznivcům a donátorům vyjádřili naše poděkování, protože bez jejich podpory by nic z výše popsaného nebylo možné.