Doučování nás baví

Archiv

MM F-M

28. 4. 2017

Pojďme se podívat na doučování v romských rodinách očima těch, kteří tyto rodiny pravidelně navštěvují.

Věnujete se mimoškolnímu vzdělávání dětí a žáků od 6 let. Jak je práce s dětmi obtížná?
Jakub N.: "Mnoho dětí, se kterými se setkáváme při doučování, mají ztracenou motivaci k učení. Proto je nejtěžší děti správně motivovat k tomu, aby získaly zpátky tu správnou chuť k doučování. Když už tu správnou motivací získají, děti dávají pozor, snaží se, komunikují se mnou nad danou látkou."

 V čem je doučování specifické a výhodné?
Pracovnice Centra Pramínek: "Doučování je specifické především v přístupu a to jak lektorů, tak i studentů. Děti na doučování docházejí hlavně proto, že chtějí. Nikdo je do doučování nenutí. A právě dobrovolnost vytváří pro práci mezi dítětem a doučovatelem lepší vazby a jednodušší práci.  Druhou stranou je odlišnost doučovatelů. Vždy se snažíme vybírat doučovatelé dle jejich odbornosti, kvalifikace, ale hlavně je zohledňována lidská stránka doučovatelů. Pokud je doučovatel usměvavý, přátelský a komunikativní, děti se s takovým člověkem budou učit mnohem raději než s „bručounem“, který si přišel odsedět hodinu a už se těší, až bude doma."

Používáte nějaké techniky/metody při doučování dětí?
Jana M.: "Při doučování bychom měli mít vždy na paměti osobnost a individualitu dítěte. To co osloví jedno, nemusí platit na druhé. Někdy jen postačí upustit uzdu své fantazie a na malou chvíli se stát pohádkovým kouzelníkem. Je důležité vymýšlet hravé způsoby, jak dítě co nejlépe zaujmout. Motivace, pochvala a úsměv…na tom všem záleží. Při doučování je nezbytné být dospělým, ale i kamarádem. Stát se posluchačem, ale i dobrým rádcem. Čím je dítě starší, tím stoupá i náročnost jeho zaujetí pro určitou činnost. Proto musíme stále vymýšlet nové metody. Mnohdy je to ale opravdu náročné. Proto bychom neměli zapomínat, že jsme všichni stále dětmi. Naše hravé já je uvnitř nás samotných. My dospělí ho ale umíme dokonale skrývat. A to je někdy hodně špatně."

Jak vnímáte doučování přímo v romských rodinách?
Jakub N.: "Učení přímo doma je výhodné v tom, že rodiče vidí děti věnovat se škole. Je i jednodušší komunikovat s nimi o tom, co jsme se daný den učili a co se dětem daří. Může to mít také vliv na jejich vzorce chování – možná budou na děti častěji dohlížet při jejich samostatném učení."

Vidíte u dětí, za dobu co doučujete, nějaké zlepšení?
Lucie E.: "Vidím u dítěte velké zlepšení, a to jak v naučených pravidlech (docházka na doučování v daný čas), tak i pokrok co se týká pochopení určité látky, kterou dítě špatně chápe."
 
Lenka Vaňková, sociální pracovnice Centra Pramínek