Kolo a firma

Archiv

MM F-M

25. 4. 2007

V posledním díle seriálu „Kolo a …“ se zaměříme na dojíždění do práce. Mnozí z nás znají z vlastní každodenní zkušenosti situaci, kdy vyrazíte do práce autem, cesta ubíhá v ranní dopravní špičce rychlostí závodního šneka a u firmy není kde zaparkovat. Odpolední návrat domů probíhá podobně. Kolona, ježdění kolem bloku a hledání volného místa na zaparkování, pokud možno co nejblíže domu. Napadlo vás někdy použít místo auta jízdní kolo? Ne? Zkuste to! Na vzdálenosti do 5 km je kolo mnohem rychlejší než automobil. Snadno se vyhnete dopravním zácpám, cesta vás nic nestojí. Cesta na kole je vhodnou každodenní příležitosti si zacvičit. Při současném sedavém způsobu života to jde s naším zdravím pěkně z kopce a cyklistika může snadno nahradit část nezbytné denní potřeby fyzického cvičení. Váš zaměstnavatel jistě ocení vaši nižší nemocnost a tím i vyšší pracovní výkon. Největším nepřítelem cyklisty jsou jen déšť, velké horko a sníh. V tyto dne lze cestu do práce absolvovat třeba prostředky hromadné dopravy. Cyklista toho moc nepotřebuje, jen mít možnost bezpečného odložení bicyklu a mít se kde po příjezdu do práce osprchovat a převléct. Firma může své zaměstnance motivovat k dojíždění do práce na kole třeba finančním bonusem za ujetý kilometr nebo minutami placeného volna za den, které v součtu za rok dají třeba i několik dní volna navíc. Další možností je ocenění nízké nemocnosti, poskytnutí např. firemního cyklooblečení, pláštěnek, helem nebo osvětlení na kolo. Proč by se měl zaměstnavatel zajímat o rozvoj alternativních způsobů dojíždění do zaměstnání? Co mu to na oplátku přinese? Zvýšenou produktivitu práce, větší spokojenost a méně stresovaných zaměstnanců a jejich menší nemocnost, podnik získá image ochránce životního prostředí, omezení problémů s parkováním, ušetřené náklady za pohonné hmoty a vyšší efektivitu využití firemních vozidel, vytvoření podnikové kultury. Všichni sledujeme dění okolo budoucí korejské automobilky v Nošovicích. Tamní průmyslová zóna se nachází asi deset kilometrů od Frýdku-Místku, což na kole představuje cca půl hodiny jízdy. Město Frýdek-Místek apelovalo i na vládu, aby v rámci budování zóny pamatovalo i na podporu alternativních způsobů dopravy zaměstnanců do práce. K tomuto se výborně hodí stará cesta kolem frýdeckého hřbitova do Dobré, která je již nyní hojně využívaná cyklisty jedoucími do pivovaru za prací nebo do Beskyd za odpočinkem. Zde loni město přispělo ke zvýšení bezpečnosti cyklistů tím, že vystavělo za frýdeckým hřbitovem 280 metrů dlouhou stezku, která obchází nebezpečný úzký úsek mezi ploty okolních zahrádek. MaD – ODaSH