Kolo a obec

Archiv

MM F-M

5. 4. 2007

V letošním roce se kampaň „Evropský týden mobility“ zaměří na téma „Ulice pro lidi“, což znamená snahu vrátit do ulic měst život a zajistit, aby se lidé na ulicích cítili bezpečně. Města by měla také na ulicích dát více prostoru chodcům, cyklistům a veřejné dopravě namísto automobilové dopravy. A zde, konkrétně u cyklistiky, bychom se rádi zastavili. Jízdní kolo lze brát jako jednu z mnoha možných sportovních aktivit nebo jako dopravní prostředek. A právě téma cyklodopravy vám chceme přiblížit v našem miniseriálu „Kolo a …“, jehož první díl právě přinášíme.   Kolo a obec Kdo z Vás, občanů tohoto města, by nechtěl míst město, ve kterém žije hezčí, čistší, bezpečnější? A napadlo Vás někdy, že stačí málo a můžete svý dílem přispět i Vy? Nevíte jak? Stačí se rozhlédnout kolem sebe. Co vidíte na silnicích? Všimli jste si v kolika autech jede jen řidič? Jeden člověk, který se výraznou měrou podílí na zvyšování škodlivin v ovzduší, na zvyšování hluku ve městě, na zvyšování opotřebení silnic a s tím spojených rostoucích investic do jejich opravy. Tento jediný člověk sám pro sebe zabírá asi osm čtverečních metrů plochy ulice. Zkusili jste si někdy spočítat, kolik času strávíte během cesty autem v dopravní zácpě? Projděte se během dopravní špičky městem. Co uvidíte? Jedno auto sunoucí se v koloně za druhým. Na oněch uvedených osm čtverečních metrů se vejde vedle sebe na parkovišti asi deset jízdních kol. Deset kol – tj. deset lidí. Deset lidí se vejde do dvou plně obsazených aut. Nebo těch deset lidí může jen svým vozem. A to je už docela slušná kolona, nemyslíte? Kolona délky cca padesát metrů. A to nemluvíme o hluku, smradu, exhalacích. Pro cesty konané do vzdálenosti tří kilometrů je auto užito asi ve třetině případů, při cestách do pěti kilometrů dokonce v polovině případů. Přitom je prokázáno, že na uvedené vzdálenosti je jízdní kolo rychlejším dopravním prostředkem než auto. Rychlejším, ekologičtějším, hospodárnějším. Jízdou na kole zvýšíte dopravní propustnost města, provoz bude plynulejší. Ušetřené peníze za benzín lze použít v rodinném rozpočtu na něco jiného. Samozřejmě je obliba používání kola vázána na možnost jeho bezpečného užití, proto se i v našem městě budují cyklostezky. V současnosti dosahují ve Frýdku-Místku značené stezky oddělené od ostatního provozu délky cca 13 km a jejich síť neustále rozrůstá. Loni např. prošla rekonstrukcí 1300 metrů dlouhá část cyklostezky kolem průtahu městem a za frýdeckým hřbitovem vznikla 280 metrů dlouhá stezka elegantně obcházející úzký úsek mezi ploty okolních zahrádek. Kolo zároveň boří komunikační bariéry mezi lidmi. Potkáte stejně „postižené“ lidi, se kterými se snáze dáte do řeči. Zastavíte a prohodíte pár slov se známými, kterým byste maximálně přes okýnko vozu mávli na pozdrav. Vzpomínaných deset aut, to je osmdesát metrů čtverečních prostoru, který lze využít např. pro rozšíření zeleně, hřišť, laviček,… Už i novela normy pro projektování místních komunikací, platná od února letošního roku, sleduje zvyšování bezpečnosti v obcích, zvýšení ochrany chodců a cyklistů, zklidňování dopravy a její humanizaci a preferenci hromadné dopravy před individuální, upřednostňuje pořadí „chodci – MHD – cyklisté – auta“. Zdravotní dopady jízdy na kole jsou kapitolou samou pro sebe. O tom zase příště. Zkuste své plechové miláčky nechat doma a jet do práce či za nákupy na kole. Vždyť pohyb na čerstvém vzduchu je tak fajn. A k tomu, aby byl čistší, můžete jednoduše přispět i VY! MaD – ODaSH