Kolo a zdraví

Archiv

MM F-M

10. 4. 2007

V druhém díle našeho miniseriálu „Kolo a …“ se zaměříme na vliv cyklistiky na lidské zdraví. Stále více času trávíme u počítačů a televize, mnozí z nás denně tráví hodiny jízdou v autě. Někdo jezdí za prací desítky kilometrů, někdo je prostě jen líný se do práce projít pěšky nebo jet na kole. Ke své škodě. Pro mnohé bude asi novinkou to, že vzduch uvnitř auta je mnohem zdraví škodlivější než smog venku. Z materiálů použitých na výrobu interiéru vozu se uvolňují do vzduchu nebezpečné toxické látky. Jde především o ftaláty, látky používané ke změkčování PVC, a PBDE, které jsou obsaženy v nehořlavých potazích sedadel. Zase o důvod víc, proč přesednout z auta na kolo. Jízda na kole je zdraví prospěšná, to vám potvrdí každý lékař. Oslovil jsem proto jednoho z nich, lékaře a cyklistu v jedné osobě, zástupce primáře kardiochirurgického oddělení Nemocnice Podlesí a.s. v Třinci MUDr. Jiřího Novosada a poprosil ho o rozhovor. Náš rozhovor s týká nejen přínosu jízdy na kole pro zdraví, ale i stinné stránky cyklistiky – úrazů a možnostem jejich předcházení. – Jirko, Ty jezdíš do práce často na kole, kolik to máš ze Skalice do Třince kilometrů? Co Ti kolo oproti autu přináší? Mám to asi 25 km do práce, jedu pod horama, takže potkám tak 2-3 auta. Zásadně nejezdím po hlavních cestách. Z práce domů to mám podle času 25 až 100 km, buď pod horama, nebo  ještě lépe přes hory. Nadýchám se čerstvého vzduchu a  vyčistím hlavu. Pro mě cyklistika znamená volný pohyb v přírodě a hlavně po horách, takže preferuji horskou cyklistiku. Silniční neprovozuji, nemám rád dnešní provoz na cestách a hlavně to považuji skoro za nebezpečné. – Co dobrého cyklistika z medicínského hlediska přináší člověku? Cyklistika, stejně jako každý sport, přináší zlepšení fyzické i psychické pohody, snižuje ohrožení kardiovaskulárními chorobami, přináší zlepšení při ortopedických potížích. Je to účinný způsob, jak bojovat proti obezitě, způsobené dnešním sedavým způsobem života. – Jaké jsou nejčastější úrazy cyklistů? Nejčastější jsou úrazy hlavy a zlomeniny horních končetin. To je dáno tím, jak člověk při pádu dává podvědomě ruce před sebe a to končí zlomeninami zápěstí a klíčních kostí. Odřeniny ani nepočítám. – Jsou nějaké rozdíly mezi úrazy s helmou a bez ní? Helma při pádu ochrání cyklistovu hlavu tím, že sílu úderu rozloží a pohltí. Raději ať praskne přilba než hlava. Při použití helmy výrazně klesá procento vážných, i smrtelných, úrazů. – Existují nějaká rizika při nošení přilby (poranění krční páteře apod.)? Nevím o žádných rizicích nošení přilby. – Máš nějaké doporučení, jak se vyvarovat úrazům na kole? Úrazy ke sportu, bohužel, patří. Kdo se bojí úrazu, ať nejezdí na kole a neprovozuje žádný sport. Ale rizika lze minimalizovat. Je třeba vždy nosit přilbu, rukavice a brýle a jezdit podle svých schopností. Díky za rozhovor. Nejen Tobě přeji mnoho kilometrů v sedle kola užitých ve zdraví. MaD – ODaSH