KOMPAS UČÍ DĚTI RESPEKTU K SOBĚ I OSTATNÍM

Archiv

MM F-M

12. 12. 2014

Kompas učí děti respektu k sobě i ostatním

Na přelomu listopadu a prosince letošního roku se konalo poslední setkání dětí v programu Kompas, který již po páté zorganizovali pracovníci orgánu sociálně právní ochrany našeho úřadu (OSPOD). Programu se v letošním podzimním běhu zúčastnilo jedenáct dětí ve věku 13-16 let, lektorsky byl již tradičně zajištěn pracovnicí odboru sociální péče, oddělení sociálního poradenství Magistrátu města Frýdku-Místku a pracovnicí Krajského úřadu v Ostravě.

Do programu jsou zařazovány děti z evidence OSPOD, které mají v době dospívání větší problémy s okolím, než jejich stejně staří vrstevníci. Konfliktní vztahy s rodiči a učiteli mívají většinou příčinu v nízkém sebehodnocení a sebedůvěře dětí a jejich neschopností dosahovat svých potřeb přijatelným způsobem.

Lektorky se tak snaží v prvé řadě děti naučit lépe porozumět sám sobě a svému chování, naučit je hájit své zájmy a potřeby asertivním způsobem s respektem k ostatním. V programu si děti pomocí metody dramatizace odzkoušejí nanečisto, jak působí na ostatní jejich mnohdy agresivní reakce, dozví se, jak se všichni aktéři konfliktní situace cítí, a co si myslí. K těmto situacím se děti spolu s lektorkami později vracejí a zkoušejí je vyřešit tak, aby dosáhli dohody nebo alespoň kompromisu, to vše s dobrým pocitem a respektem k sobě i ostatním.

Děti většinou přiznávají, že do programu nezačaly chodit rády, mnohdy byly přinuceny rodiči nebo kurátorem. Ale jejich postoj k programu i k lektorkám se viditelně, a jakoby zázrakem rychle mění a na posledním setkání litují, že vše již končí. Někteří žádají opětovné zařazení do příštího programu. V evaluačních dotaznících většina dětí přiznává, že se nad svým chováním zamýšlí, že zkoušejí doma i jinde jednat podle toho, co se v Kompasu naučily.

Děkujeme, že Statutární město Frýdek-Místek již popáté náš program podpořilo finančně a pracovnicím Centra Broučci opětovně děkujeme za to, že nám a dětem poskytly velmi hezké prostředí k jednotlivým setkáním.

Mgr. Miroslava Stopková, Mgr. Zdeňka Kučná