Mimosoudní řešení sporů se stalo standardem, za čtrnáct měsíců evidovalo již dva tisíce případů

Archiv

MM F-M

28. 7. 2009

Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů, které může zúčastněným stranám ve srovnání se soudní cestou ušetřit čas i peníze, se za čtrnáct měsíců svého fungování v České republice stalo vyhledávaným standardem. Kontaktní místa po celé České republice evidovala v období mezi 1. dubnem 2008 a 10. červnem 2009 celkem 1948 případů žádostí či snah o vyřešení spotřebitelských sporů mimosoudní cestou. Nejčastějším předmětem sporů jsou neuznané reklamace a neakceptování práva na odstoupení od smlouvy.
„Celých 70 procent všech případů je dnes řešeno prostřednictvím našich kontaktních míst v rámci celé České republiky,“ uvedl Petr Kužel, prezident Hospodářské komory České republiky. „Těší nás velký zájem ze strany spotřebitelů, ale i vstřícnost podnikatelů k dobrovolnému řešení vzniklých sporů mimosoudní cestou,“ říká Petr Kužel.
Z 1948 zaevidovaných případů bylo 1432 již uzavřeno, přičemž plná jedna třetina z nich (483) byla vyřešena kvalifikovanou radou, tj. vysvětlením věci po kontaktování protistrany ke spokojenosti obou stran. 6 % sporů (88) bylo vyřešeno prostřednictvím tzv. mediace, v jednom případě spor skončil u rozhodčího řízení (arbitráže). Celých 60 % případů (860) se uzavírá z důvodu nesoučinnosti protistrany po dobu více než 15 dní po kontaktování, pro přímo vyslovený nesouhlas protistrany či odstoupení od již avizované mediace.
Projekt mimosoudního řešení spotřebitelských sporů připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR ve spolupráci s Hospodářskou komorou České republiky, spotřebitelskými organizacemi, Rozhodčím soudem při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR, Asociací mediátorů, ministerstvem financí a ministerstvem spravedlnosti.
Kontaktní místa, která nabízejí možnost využití mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, se nacházejí ve všech krajích České republiky. Čtrnáct z nich provozuje Hospodářská komora České republiky, 8 jich provozují spotřebitelské organizace. Aktuální seznam kontaktních míst s adresami je k nalezení na adrese http://adr.komora.cz

Mimosoudní řešení sporů (Alternative Dispute Resolution – ADR) dnes umožňuje úspěšně řešit spory mezi spotřebiteli a podnikateli mimo klasickou soudní cestu, která je obvykle dlouhá a nákladná. Celosvětově je považováno za rychlý, levný a vhodný způsob vyřešení nároku spotřebitele. Řešení sporů touto cestou je založeno na dobrovolné účasti obou stran, objektivitě a nestrannosti řízení. Spory se vedou za účasti neutrální třetí strany, a to v rámci mediace nebo rozhodčího řízení. Řízení nemůže být zahájeno, pokud již byl podán podnět, soudní žaloba, nebo jiný zákonný prostředek k uplatnění práv v téže, nebo podnět zjevně není oprávněný, nebo strana podávající podnět svá práva neuplatnila u protistrany.
Na kontaktním místě získá poškozený potřebné informace o alternativních možnostech, kterými může spor řešit, tedy o tzv. mediaci nebo o rozhodčím řízení. Spotřebitel (případně podnikatel) se může obrátit na kontaktní místo osobně, poštou nebo elektronicky prostřednictvím formuláře, v němž popíše svoji stížnost spolu s informací, zda preferuje mediaci nebo arbitráž. Pracovník kontaktního místa poté doručí stížnost druhé straně, která má 15 dnů na vyjádření. Ani jedna ze stran sporu v této fázi neplatí žádné poplatky.
Mediace
Ve chvíli, kdy se obě strany shodnou na řešení sporu prostřednictvím mediace, která je bezplatná, určí si nezávislého mediátora, který se obě strany snaží dovést k dohodě. Tato dohoda je jasně formulovaná, srozumitelná a prakticky uskutečnitelná. Dohoda má písemnou podobu a stvrzuje se podpisy stran
i mediátora.
Arbitráž
V případě neúspěšné mediace může kterákoliv ze stran požádat o rozhodčí řízení, které se následně koná u Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře ČR. O rozhodčí řízení nakonec jedna nebo druhá strana může požádat již ve chvíli podání stížnosti, k jeho zahájení je pak potřeba souhlasu obou zúčastněných stran. Výsledkem řízení je nález rozhodce, který je po uplynutí lhůty k plnění soudně vykonatelný – je tedy zajištěna rychlá vymahatelnost práva. V této fázi zaplatí navrhovatel rozhodčímu soudu poplatek (3 % z hodnoty předmětu sporu, nejméně 800 Kč).
Nejčastějším předmětem sporů jsou neuznané reklamace a neakceptování práva na odstoupení od smlouvy v případech tzv. podomních prodejů apod., neprovedení prací v rámci smluv o dílo – různé řemeslné práce atp. V poslední době se objevují stížnosti na služby poskytované cestovními kancelářemi a jejich postup při vyřizování reklamací.
Zdroj: Hospodářská komora ČR (HK ČR)