Proč zimní pneumatiky

Archiv

MM F-M

8. 11. 2006

S počátkem listopadu nastalo pro silničáře zimní období, tj. období, kdy se provádí zimní údržba.
Shodou okolností s počátkem listopadu přišel i první sníh a s ním i první dopravní nehody na něž měla vliv i nepřipravenost řidičů na zimu.
Mnozí ještě stále jezdí na letních pneumatikách, jejichž tvrdší směsi nejsou na zimu vhodné. Při teplotách pod 10 stupňů Celsia jsou zimní pneumatiky bezpečnější než letní. Na všech druzích povrchu je s nimi vozidlo ovladatelnější, má kratší brzdnou dráhu.
Na sněhu se zimními pneu z „padesátky“ zastavíte na 35 metrech, kdežto na letních gumách je brzdná dráha vozu o osm metrů delší, tedy 43 metrů.
Na ledu jsou rozdíly ještě patrnější. Z rychlosti 30 km/h zastavíte na zimních gumách po 57 metrech, na letních až po 68.
S protektory je to obdobné. „Jestliže na mokrém asfaltu testovací fabia s pneumatikami Continental zabrzdila z 80 km/h na nulu na vzdálenosti 41,1 metru, pak s protektorem zastavila až po ujetí 54,5 metru. Tedy rozdíl víc než 13 metrů, který v silničním provozu může být rozhodující,“ říká Václav Špička z Autoklubu ČR.
Používání letních pneu v zimě sice šetří naše peněženky, ale je to šetření na nesprávném místě.

Zdroj: www.novinky.cz
Ilustrační foto: www.barum.cz