SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA, z.s. UPOZORŇUJE NA PRAKTIKY ÚVĚROVÝCH SPOLEČNOSTÍ

Archiv

Marcela Reichelová

31. 10. 2014

SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA, z.s. UPOZORŇUJE NA PRAKTIKY ÚVĚROVÝCH SPOLEČNOSTÍ

                Tisková zpráva ze dne 30.10. 2014

Na nekalé praktiky používané prodejci na předváděcích akcích upozorňovalo Sdužení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. již mnohokrát. Stejně tak jsou spotřebitelé již poměrně dobře znalí svých práv v souvislosti s odstoupením, od takto uzavřené smlouvy, do 14 dnů.

 

Není však nijak vyjímečnou situace, kdy spotřebitel v době uzavírání kupní smlouvy nedisponuje dostatečným finančním obnosem a je na předváděcí akci prodejci přesvědčen k tomu, aby zboží financoval prostřednictvím úvěru.
Přímo na předváděcí akci tak senioři často uzavírají také smlouvu o spotřebitelském úvěru s některou zpravidla nebankovní úvěrovou společností. V případě, že je úvěr vázaný na nákup konkrétního zboží a úvěrová smlouva je závislá na smlouvě kupní – hovoříme o tzv. vázaném spotřebitelském úvěru.

Co se však stane s tímto úvěrem v případě, že spotřebitel využije svého práva a kupní smlouvu v zákonné lhůtě zruší?

Odstoupením od kupní smlouvy zaniká i tato úvěrové smlouva a to automaticky, aniž by spotřebitel byl nucen od úvěrové smlouvy samostatně odstupovat. Spotřebitel má pouze povinnost o zániku smlouvy informovat věřitele, tedy poskytovatele úvěru. V souvislosti s tím, nesmí být spotřebitel jakkoliv sankcionován a v případě, že spotřebitel splnil svou povinnost a vrátil prodávajícímu zboží z předváděcí akce, není povinen vrátit věřiteli částku, kterou na nákup zboží poskytl, a to do té doby, než mu bude prodávajícím vrácena kupní cena.

Jak však víme ze zkušeností z naší poradenské činnosti, jsou pohledávky na vrácení kupní ceny vůči prodávajícím z předváděcích akcí často v praxi nevymahatelné. Pokud se spotřebitel brání soudní cestou a prodávající ani soudem přiznané právo dobrovolně nesplní, stává se věřitel ručitelem tohoto závazku. Často tak nastává situace, že tím, kdo celou transakci je povinen uhradit ze svého je samotná úvěrová společnost.

Úvěrové společnosti jsou si této právní úpravy dobře vědomy. Již od účinnosti této úpravy se na nás obrací spotřebitelé, kteří potvrzují, že na ně úvěrové společnosti vyvíjejí nátlak, a přestože spotřebitelé nejsou povinni plnit, opakovaně dostávají od věřitele výzvy k zaplacení, a to buď písemně nebo prostřednictvím sms.

Podle názoru SOS MaS, z. s.  úvěrové společnosti účelově zneužívají obecného strachu ze zadlužení a exekucí, který mezi spotřebiteli panuje. Situace je o to horší, že poškozenými jsou zejména senioři, tedy zvlášť zranitelní spotřebitelé. Ti často nevydrží neustálou hrozbu a rostoucí tlak ze strany úvěrové společnosti a úvěr nakonec jednorázově či po částech splatí.

Strach z exekucí je poměrně často využívanou manipulační technikou.

V letošním roce jsme se setkali také s řadou podvodů na téma exekuce, s falešnými exekučními výzvami písemnými i na internetu, ale také falešnými exekutory. Strach z exekuce a ze všeho co exekuce obvykle provází, představuje pro seniory obrovsky stresovou záležitost a bez potřebné podpory ze strany rodiny či neziskové organizace často podlehnou i neoprávněným výzvám k zaplacení.

 

Kontakt:

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.

Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280

ostrava@sos-msk.cz

Marcela Reichelová, předsedkyně,                                                               ,
reichelova@sos-msk.cz, tel. 602 722 584

 

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. je dobrovolnou, nezávislou, neziskovou a nepolitickou organizací sdružující členy na základě společného zájmu. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského a nově i Pardubického kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.

 

Sídlo :

Střelniční 8, 702 00 OSTRAVA

Tel./fax : 596 111 252

E-mail: ostrava@sos-msk.cz

Poradní dny :

Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 – 17 hodin, Čt: 9 – 12 hodin, tel. 596 111 252

Bohumín : Út: 9 – 12 hodin, Čt: 14 – 17 hodin, tel. 605 801 362

Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695, 723 692 166

Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.
554 706 276, 723 692 166

Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309

Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíc, tel. 553 756 601

Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723 692 166

Olomouc: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 608 722 582

Přerov : St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 725 103 567

Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou druhouí středu v měsíci, tel. 573 321 307, 720 436 006

Otrokovice: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 720 436 006

Valašské Meziříčí: St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 608 722 582
Křtiny: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 516 439 080
Choceň: St: 12.00 – 16.00 hodin – každou první středu v měsíci, tel.
724 383 488