VÝHODY A NEVÝHODY KREDITNÍCH KARET

Archiv

Marcela Reichelová

10. 6. 2014

    VÝHODY A NEVÝHODY KREDITNÍCH KARET                                       

 
Tisková zpráva ze dne 10.6. 2014

 

V poslední době se na naši finanční poradnu stále častěji obracejí spotřebitelé s dotazy na rozdíly mezi debetní a úvěrovou kartou. Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. upozorňuje na některé úskalí těchto karet.

 

Kreditní karta znamená – úvěrová. Kreditní karta se váže na revolvingový úvěr, kdy držitel karty může finanční prostředky průběžně splácet a nadále čerpat v rámci sjednaného limitu. Tuto kartu vydávají především bankovní domy, ale i poskytovatelé nebankovních půjček, v poslední době často v souvislosti s prodejními akcemi obchodních domů.

 

Finanční poradce Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.  ing. René Skýpala k tomu říká :

„Kreditní karta může být výhodná, pokud držitel kreditní karty stihne vrátit čerpanou částku v bezúročném období. Nezaplatí pak nic na úrocích z půjčky a dokonce u některých bankovních domů se dočká získání procentuální slevy z uskutečněné platby díky platbě touto kartou.

Je však vhodné si předem zjistit, jaké jiné poplatky a pojištění jsou spojené s vedením kreditní karty a hlavně bezúročnou dobu nepřekročit. Banky mohou počítat s tím, že spousta klientů nestihne doplatit vyčerpanou částku včas a vyúčtují si pak velmi vysoké úroky. To ovšem nelze klást za vinu bance, dodržení bezúročného období je jen na klientovi“.

 

Záludnost může na spořebitele čekat i tehdy, pokud jednostranně ukončí smlouvu a nezajistí si potvrzení ze strany poskytovatele kreditní karty o doplacení závazku a ukončení smlouvy.

Nezřídka je pak nejeden spotřebitel překvapen, že řádným neukončením smlouvy, nevrácením karty atd. stále dostává nová vyúčtování včetně nabíhajících úroků.

Čili důležité je si vyžádat potvrzení banky či nebankovní instituce, že úvěr byl se všemi úroky, poplatky, náklady zcela doplacen, vrátit kartu a řádně ukončit smlouvu, a to vždy písemně, pokud vyžaduje smluvně poskytovatel karty i prostřednictvím jeho předepsaného formuláře. Pokud je výpověď a karta zasílána poštou, odeslat nejen s podacím lístkem, ale i s dodejkou, aby bylo prokázáno doručení adresátovi.

 

Často lidé zaměňují tuto úvěrovou kartu s platební kartou debetní, pokud debetní karta umožňuje povolené přečerpání účtu „do mínusu“.

Z řad klientů finanční poradny SOS MaS, z.s. vycházejí často názory, že peníze na úvěrových účtech, kontokorentech a debetních kartách jsou jejich majetkové rezervy.

Jedná se o mylnou představu, protože tyto „rezervy“ patří mezi pasiva neboli závazky klientů. Peníze mají pouze k dipozici, ale nepatří jim.

Skutečnou rezervu představují aktiva v podobě plusových položek, jak jsou prostředky na běžných a spořících účtech, účtech stavebního spoření, penzijních společností atd.

 

Závěrem lze říci, že kreditní karty nejsou v zásadě špatné, ale prověřují finanční disciplínu jejich držitelů. Pokud nejsou včas spláceny a ztrácíme-li nad nimi kontrolu, naplňují staré přísloví, že dluhy dělají zase jenom dluhy.

 

 

 

Kontakt:

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.

Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280

ostrava@sos-msk.cz

Marcela Reichelová, předsedkyně,                                                               ,
reichelova@sos-msk.cz, tel. 602 722 584

 

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. je dobrovolnou, nezávislou, neziskovou a nepolitickou organizací sdružující členy na základě společného zájmu. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského a nově i Pardubického kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.

 

Sídlo :

Střelniční 8, 702 00 OSTRAVA

Tel./fax : 596 111 252

E-mail: ostrava@sos-msk.cz

Poradní dny :

Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 – 17 hodin, Čt: 9 – 12 hodin, tel. 596 111 252

Bohumín : Út: 9 – 12 hodin, Čt: 14 – 17 hodin, tel. 605 801 362

Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695, 723 692 166

Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.
554 706 276, 723 692 166

Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309

Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíc, tel. 553 756 601

Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723 692 166

Olomouc: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 608 722 582

Přerov : St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 725 103 567

Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou druhouí středu v měsíci, tel. 573 321 307, 720 436 006

Otrokovice: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 720 436 006

Valašské Meziříčí: St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 608 722 582
Křtiny: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 516 439 080
Choceň: St: 12.00 – 16.00 hodin – každou první středu v měsíci, tel.
724 383 488

 

E-mail pro spotřebitelské dotazy poradna@sos-msk.cz