Igor Juriček (Piráti), náměstek primátora: „Frýdek-Místek je dobré místo k životu…“

Archiv

MM F-M, Petr Pavelka

31. 3. 2021

Jak jste se dostal k politice?

„Kolem roku 2017 jsme si s Leonardem Vargou, s nímž se známe dlouhá léta, řekli, že se chceme zapojit do místní komunální politiky a vykrystalizovalo to tak, že jsme se spojili s ostravskými piráty a do komunálních voleb 2018 jsme šli s pirátskou vlajkou.“

Piráti se nebojí nových věcí a vy jste se už z opozičních lavic snažili prosadit jako novinku například participativní rozpočet. Participace se stala jednou z vašich kompetencí. Můžete ji přiblížit?

„Participativní rozpočet je proces demokratické diskuse a rozhodování o tom, jak použít určené finanční prostředky. Zjednodušeně řečeno – lidé mají možnost sami rozhodnout o účelu použití vyčleněných financí. Pokud by všechno šlo dobře, mohli bychom příští rok představit jednoduchý projekt participativního rozpočtu, ať občanům názorně ukážeme, jak to funguje. V některých městech to s dobrou praxí běží už několik let.“

Na starosti budete mít i digitalizaci a informační systémy. Kde v těchto oblastech podle vás radnici tlačí bota?

„Po úvodních konzultacích, které už jsem stihl, máme určitou představu, co by se mělo zajistit, počínaje kritickou bezpečností našich systémů až po rekonstrukci a vybudování nových sítí na magistrátu, protože na těch současných je příliš velká zátěž. V krátkém horizontu by se daly zavést i některé projekty, které usnadní zaměstnancům práci a potažmo by ulehčily komunikaci i mezi magistrátem a občany.“

Co by to mělo být?

„Projekty, co povedou ke zjednodušení práce. Velkou část práce by jim usnadnily automatizované formuláře a elektronická správa dokumentů, aby se dokumenty nemusely nosit všude papírově, aby byly v systému a k dispozici jednotlivým osobám, bez toho, aby v několika kopiích musely po radnici obíhat fyzicky kolečko. Určitě jde zdokonalit i městský web nebo zavést aplikaci ke komunikaci s občany, kteří mohou dostávat relevantní informace na mobil a jeho prostřednictvím poskytovat i zpětnou vazbu, například hlášením poruch a jiných nedostatků zjištěných v terénu.“

Co dalšího je nutné podle vás zajistit?

„Ne na všech objektech magistrátu je wifi, což se musí vyřešit, protože i díky covidu se zvyšuje tlak na bezdrátový přístup, který vyžaduje čím dál víc mobilních zařízení. Je třeba zapracovat na správě a zabezpečení našich mobilních telefonů, terénní pracovníky vybavit mobily chytrými, s datovým paušálem, aby mohli rychle vybavovat potřebné i mimo kanceláře. Obecně největší rezervy vidím v ochraně a hardwaru. Také budeme chtít informační systém pro zastupitele a radní, po kterém jsme volali, kde budou mít jednoduše přístup k materiálům i přehled o plnění jednotlivých usnesení a podobně.“

Stěžejní oblastí pro vás ale bude sociální péče a sociální služby. Stihl jste se za ten týden trochu zorientovat i v této oblasti?

„Můžu říct, že naše sociální služby jsou dobře nastavené, ale je třeba je dále rozvíjet, zajistit pro ně potřebnou finanční i personální podporu. S vedoucími pracovníky sociálních odborů jsem se již seznámil, mám za sebou první reporty z jednotlivých sociálních zařízení, ale samozřejmě dojde postupně i na jejich návštěvy, jen je třeba vše sladit s ohledem na covidová opatření.“

Jak si město v tomto ohledu vede?

„I pro mě bude prioritou, aby město ve spolupráci s naší nemocnicí nabídlo maximální možnou podporu pro očkování, zejména zranitelné skupiny. Městská sociální zařízení, určená zejména seniorům, už mají očkování za sebou, včetně personálu, je třeba ale dořešit ještě i očkování u dalších pracovníků v sociálních službách, kteří nejsou bráni jako ti v úplně první linii.“

 

Kompetence na úseku:

sociální péče

sociálních služeb a zdravotnictví

protidrogových aktivit a prevence

informačních technologií

participace a digitalizace

E-mail: juricek.igor@frydekmistek.cz

Tel.: 558 609 120

Kancelář: 111