Miroslav Hronovský: „Velký problém jsou auta na krajích cest!“

Archiv

MM F-M

11. 1. 2006

Lidé se vlivem počasí v posledních dnech často obraceli na odbor dopravy a silničního hospodářství s nejrůznějšími dotazy ohledně zimní údržby. Podle slov vedoucího odboru Miroslava Hronovského byla situace náročná pro občany, silničáře i technické služby, avšak je potřeba znovu zopakovat některá fakta.

Co jste musel občanům nejčastěji vysvětlovat?
Sníh zkomplikoval život nám všem, ale mohu říci, že jsme spolu s technickými službami dělali vše, co se dalo. Opět jsem však musel upozorňovat na skutečnost, že ne všechny komunikace na území města jsou v majetku, a tedy ve správě města, protože se může jednat o komunikace státní, krajské nebo soukromé. Ne každá komunikace, která je v majetku města, je navíc vedena v pasportu místních komunikací a některé se v zimním období neudržují. Místní komunikace, které jsou uvedeny v plánu zimní údržby, jsou rozděleny do tříd podle pořadí důležitosti. Jednotlivé třídy důležitosti mají stanoveny časový limit. V tom musí správce místních komunikací provést po spadu sněhu nebo vzniku náledí první zásah.

Podle zákona o pozemních komunikacích, kterým se zimní údržba řídí, má majitel nebo správce pozemní komunikace zmírnit závady ve schůdnosti nebo sjízdnosti komunikací. Jaké problémy vznikají při takovém množství sněhu, jako tomu bylo v posledních dnech?
Velké množství sněhu již nemá nasazená technika kam rozhrnovat. Následně mohou vznikat problémy s nedostatečnou průjezdní šířkou komunikací. Silniční vpustě se ocitají pod sněhem a hrozí problémy s odvodem vody. U chodníků, které přímo přiléhají ke komunikacím pro motorová vozidla, dochází k nahrnování sněhu ze silnice. Tím opětovně dochází ke zhoršení jejich schůdnosti. Tento problém je nejmarkantnější tam, kde jsou správce chodníku a správce silnice dva rozdílné subjekty. Pokud k těmto chodníkům navíc přiléhá z druhé strany nemovitost s oplocením, může velmi brzy dojít tomu, že se takovýto chodník stane neudržovatelný, neboť sníh již nelze nikam rozhrnovat.

Co mohou způsobit řidiči svou vlastní bezohledností?
Největší problém způsobují vozidla zaparkovaná podél cest a vozidla zaparkovaná na parkovištích, čímž prakticky znemožňují rozhrnování sněhu, brání průjezdu techniky zajišťující zimní údržbu a zhoršují možnost průjezdu vozidel. Na naše žádosti, aby přeparkovali a umožnili úklid sněhu, bohužel mnohdy nereagují. Poslední takový případ jsme řešili například u základní školy na ulici ČSA, kde chtěly technické služby rozšířit cestu a rozhrnout sníh, ale nebylo to kvůli stojícím autům možné.

Bylo by reálné vyvézt sníh někam mimo město?
Spousta sněhu se sváží na určená místa u haly a poblíž Frýdecké skládky.

Na koho se mají občané obracet s dalšími požadavky a dotazy ohledně údržby cest v zimním období?
Je důležité upozornit občany, že na společnosti TS a.s. Frýdek-Místek, která je správcem místních komunikací, funguje během zimního období nepřetržitý dispečink, a to na telefonním čísle 558 432 649, kam se mohou občané obracet se svými dotazy, připomínkami a stížnostmi týkajícími se zimní údržby.