Občané se Nošovic obávat nemusejí!

Archiv

MM F-M

2. 10. 2006

Vzhledem k tomu, že se minulý týden v některých médiích a dokonce letácích objevilo několik spekulací a často i nepravdivých informací o dopadu výstavby automobilky Hyundai na město Frýdek-Místek, bylo vedení města nuceno vydat následující stanovisko:

1. Stavbu automobilky v Nošovicích nezajišťuje město, ale Moravskoslezský kraj. Ten se také musí vypořádat s případnými riziky a dopady na život obyvatel kraje.

2. Moravskoslezský kraj v žádném nám známém materiálu neupozornil na případná rizika tak, jak je tomu v letáku rozdávaném do domácností ve Frýdku-Místku. Pokud tato rizika skutečně existují a jsou skutečně tak závažná, jak se v daném letáku uvádí, jednalo by se ze strany kraje pravděpodobně o dosti nepříjemné pochybení, a to zejména ve vztahu k obcím, kterých se stavba automobilky nejvíce dotýká (Nošovice, Dobrá).

3. Byť se nejedná o stavbu zajišťovanou městem, byť se automobilka nebude nacházet v katastru města, město se již od dubna aktivně účastní všech jednání s výstavbou automobilky souvisejících.

4. Stavbu obchvatu města nezajišťuje město, nýbrž stát prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic. Město samo o sobě nemůže nijak ovlivnit konečný termín výstavby obchvatu. Město obchvat ani nefinancuje!

5. Pokud je jenom částečně pravda to, co se ve výše uvedeném letáku uvádí, potom by město mělo přehodnotit svůj vstřícný postoj k dané stavbě a v dalších řízeních s touto stavbou již nesouhlasit, a to až do doby, než se kraj k „negativům“ uvedeným v daném letáku vyjádří a tato „negativa“ odstraní.

6. Stavbou a provozem dané automobilky budou dotčeny zejména státní a krajské silnice. Není důvod, aby byly využívány místní komunikace, které leží mimo trasy pro zásobování, staveništní dopravu, rozvoz vyrobených vozidel a pod. Místní komunikace leží také mimo trasy subdodavatelů. Případné poškození státních a krajských silnic a jejich následné opravy se tedy města netýkají. Opravu místních komunikací, dotčených při rozvozu ornice, bude hradit kraj tak, jak se k tomu v uzavřené dohodě zavázal.

7. Nelze tvrdit, že ve Frýdku-Místku nastanou stejné problémy jako v Kolíně nebo Žilině. Jedná se o zcela jinak situované stavby. V případě automobilky Hyundai se závod bude nacházet mimo katastr města, stavbu nezajišťuje město, město alespoň zatím nebude na rozdíl od Kolína a Žiliny zajišťovat MHD a návoz zaměstnanců na směny a pod.

8. Dodnes není jasné, jaký bude podíl zahraničních pracovníků na celkovém počtu zaměstnanců automobilky, není jasné, kde budou tito zaměstnanci ubytováni, kolik z nich bude bydlet na území města, kolik jich bude do zaměstnání dojíždět vlastním autem a pod. Kromě nárůstu dopravy tedy nelze odhadnout dopady stavby automobilky na život ve městě a s ohledem na prozatím nejasné podklady jsou všechny ostatní vyjmenovaná „negativa“ pouhými spekulacemi.

9. Město se na případné problémy spojené se stavbou automobilky Hyundai pečlivě chystá.
a) podařilo se zajistit písemný závazek kraje, že provede a uhradí opravy dotčených místních komunikací
b) podařilo se zajistit písemný závazek kraje, že uhradí 50 procent celkových stavebních nákladů na stavbu kruhového objezdu na křižovatce ulic Staroměstská a Slezská
c) město připravuje zpracování modelování dopravy v návaznosti na předpokládaný růst dopravy spojený se stavbou a provozem automobilky Hyundai v Nošovicích a KIA v Žilině. První, vstupní schůzka, by se měla uskutečnit ještě do doby komunálních voleb